Tájékoztató a segélyhívó számok használatáról

Feltöltve: 2017-08-11

Az Európai Unió területén 1991 óta működik a 112-es segélyhívószám, amely mindenhol azonos elvek alapján biztosítja a kapcsolatfelvétel lehetőségét a segítséget nyújtó szervekkel. Magyarországon a nemzeti segélyhívószámokat sem szüntették meg. A 104-es (mentők), 105-ös (katasztrófavédelem) és 107-es (rendőrség) segélyhívószámokon kezdeményezett hívásokat is a 112-es hívásfogadó központ operátorai kezelik.

A hívásfogadó központba érkező hívások jelentős része (közel 70%-a) rosszindulatú, vagy intézkedést nem igénylő, illetve információt kérő hívás. Az indokolatlan hívások túlterhelik a rendszert, veszélybe sodorva azok életét, akik valóban a készenléti szervek segítségére szorulnak! A segélyhívó számokat csak és kizárólag emberi életet, anyagi javakat és a környezetet veszélyeztető, valós veszélyhelyzetben lehet hívni! A segélyhívó számok rendeltetéstől eltérő, szándékos igénybevétele szabálysértésnek minősül, százötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal, a valótlan bejelentés akár elzárással is büntethető!

A vészhelyzet nehezen meghatározható fogalom, a készenléti szerveknek az alábbi esetekben van, vagy lehet intézkedési kötelezettségük:

– közvetlen, vagy közvetett életveszély fennállása esetén;
– súlyos, emberi életet veszélyeztető közúti, vasúti, vízi vagy légi baleset esetén;
– több ember halálát okozó járványos megbetegedés, mérgezés, vagy kábítószer-túladagolás esetén, radioaktív sugárzás, vagy veszélyes anyag kiáramlása esetén;
– az állampolgárok életében jelentős fennakadás, emberi életet veszélyeztető esemény (tűz, földrengés, árvíz, viharkár, épületomlás, gázszivárgás, szélsőséges meteorológiai helyzet) történt;
– az állampolgár sértettje, vagy szemtanúja;
– eltűnt, vagy öngyilkos szándékú személy, ismeretlen kisgyermek találása, kánikulában zárt gépkocsiban hagyott kisgyermek vagy állat esetén;
– közlekedési jelzések megrongálódása, működésképtelensége, egyéb közlekedési vészhelyzet, akadály, veszélyes közüzemi zavar észlelése esetén;
– rendkívüli haláleset, körözött, vagy elővezetni kívánt személy, körözött vagy talált tárgy, elhagyott gyanús csomag vagy állat észlelése esetén.

A segélyhívást fogadó operátor bejelentkezése után röviden, világosan és érthetően el kell mondani, hogy mi történt. Az operátor annak érdekében, hogy kiderítse, melyik szerv, milyen jellegű beavatkozására van szükség, további információk után kérdez az állampolgártól.

Az operátor által feltett legfontosabb kérdések:
– Hol történt az esemény? Mi történt?
– Kinek van szüksége segítségre?
– A bejelentő milyen telefonszámon hívható vissza?
– Van-e közvetlen életveszély? Vannak-e sérültek? Hány sérült van?
– Folyamatban van-e még az esemény, ha nem, mennyi idő telt el annak bekövetkezése és a bejelentés között?
– Van-e tűzre utaló jel?
– Szükség van-e műszaki mentésre, útlezárásra, forgalomirányításra?

Fontos, hogy az állampolgár a bejelentés során a lehető legpontosabban határozza meg az esemény helyszínét, egyértelmű cím hiányában annak megközelítési módját!

 



Legfrissebb híreink